Denna website kräver att Javascript aktiveras.

Denna website kräver att Stylesheets aktiveras.

Temat för detta plock ur arkivet är udda fordon och motorer

    

med anknytning till Vattenfalls Västeråsanläggning.

Vattenfall har alltid haft en stor fordonspark. Under 1930- och 40-talet hade man två bilverkstäder för att
serva sina fordon. Det var Trollhättan för västra Sverige och Västerås, som var störst, för övriga landet.

Det var därför naturligt, att det var Västerås som fick ansvaret för att under krigsåren sprida information

om gengasdrift. I arkivet har vi hittat en pärm med titeln "Publikationen Gengasbilen - en krigstidsföreteelse".
Här visar vi det första numret, som kom i juni 1941

För att kunna frakta transformatorer och annan tung elektrisk utrustning till i första hand kärnkraftstationerna i

Forsmark och Ringhals krävdes kraftiga dragfordon. 1973 skaffade därför Vattenfall en jättetransportvagn,

som kunde lasta 480 ton. Då den inte användes var dess hemmahamn Västerås.

Uno Blomquist - chefskonstruktören för de stora tornpannorna - sysslade även med mindre "ångprojekt".

I en av hans pärmar i arkivet hittar vi korrespondens han hade med ett företag i Australien.

Han hade planer på en modern ångdriven motor-yacht. Ett företag i Australien hade då tagit fram en modern

ångdriven lastbil.

Läs om de olika projekten här:

                   --------------------------------

Vagnen med de 96 hjulen, 192 däcken och skatten 492.000kr

Ur tidningen Vi i Vattenfall kunde man läsa:

Måndagen den 16 april 1973 lossades Vattenfalls jättetransportvagn i Gävle. Vagnen slår alla rekord i storlek:
60 m lång, 96 hjul med 192 däck, egenvikt 270 ton och lastförmåga 480 ton. Vagnen har två förarhytter, en
i vardera änden av ekipaget och drivs av 4 st Volvo-Penta dieselmotorer på vardera 300 hk.
Priset är 6,4 miljoner kr och fordonsskatten per år är 492.000 kr.
Tillverkare är det franska företaget Etablissement Jean Nicolas et Fils i Champs-Sur-Yonne
Den ska främst frakta  transformatorer och annan tung elektrisk utrustning till i första hand
kärnkraftstationerna Forsmark och Ringhals.

                                                      --------------------------

 

                                              --------------------------

 

Uno Blomquists korrespondens om ångdriven motor-yacht

 

 






















 

- Följ produktionen  

- Andra typer av kraftverk

- Beskrivning av ångturbinaggregat

- Beskrivning av en tornpanna

- Visste du att..
   

- Historik

- Tidsaxel med viktiga händelser

- Framtiden

- Film om anläggningen (8.5 min)

- Målsättning

- Medlemskap

- Förhistoria och  
   årsberättelser

- Ångkraftverket och människorna 

- De anställda berättar

- Tjänstemannamatrikel med titlar

- Kalla krigets påvekan på verksamheten

- Filmarkiv 

- Böcker och artiklar om anläggningen

- Bildkavalkad

- Panoramabilder

- Arkitektur

- Byggnadsetapper 

- Modell över anläggningen

- Beskrivning av byggnader

- Här kan ni boka
  en guidad visning
 

- Några länkar med
  anknytning till Ångkraftverket